Краіне тэрмінова патрабуецца дыктатар

“Краіне тэрмінова патрабуецца дыктатар” – на такую абвестку аб вакансіі адгукнуліся б самыя амаральныя людзі – псіхапаты, садысты, скнары і самазакаханыя нарцысы з фантазіямі аб славе і бязмернай уладзе.

Помнік Ул. Леніну ў в. Васілевічы Гомельскай вобласці

Дыктатарскія рэжымы асацыююцца з рэпрэсіямі, тэрорам, парушэннямі правоў чалавека, беднасцю простага насельніцтва і ўзбагачэннем набліжанай да дыктатара хеўры, на якой ён і трымаецца. Гэта, здавалася б, неабвержна даказвае, што спыненне дыктатуры як сістэмы палітычнага праўлення – добрая і годная мэта. Але ці дасягальная яна?

У грамадстве, дзе застылае і нежывое слова “стабільнасць” важней за “свабода” – не.

Кожны дзень стабільна хадзіць на працу і стабільна атрымліваць свае тры капейкі на “чарку і шкварку”, стабільна глядзець па вечарах тэлевізар, слухаць пра мірнае неба, цвярозых калгаснікаў і намалочаныя тоны збожжа…

Такія людзі вартыя пратэставаць толькі ў выпадку, калі  ў краме скончыцца стабільнае штодзённае піва і хлеб. Не, яны не будуць пратэставаць супраць сістэмы ўлады, яны абяруць сабе новага дыктатара, які паабяцае пяць капеек замест трох, і будзе далей  вяшчаць з экранаў, як правільна жыць і што правільна думаць. Свабоды ім не патрэбныя – яны не ведаюць, што з імі рабіць.

У такім грамадстве дыктатуры пачуваюцца камфортна, і таму квітнеюць.

Ніякія ідэалогіі, перакананні і праграмы не азначаюць роўным лікам нічога ў культуры, дзе аб’ектам шанавання і павагі з’яўляюцца пост чыноўніка і ўладныя паўнамоцтвы.

Напомню, што пры дэмакратыі  грамадства падзелена на рухомыя групы, якія завуцца меншасцю і большасцю. Як самі гэтыя пазіцыі, так і стаўленне да іх грамадзянаў могуць мяняцца, і гэты працэс задае дэмакратычную змену ўлады. Магчымасць такой змены прымушае кожную з груп з павагай ставіцца да іншай.

А вось у краінах з нязменным культам асобы нязгода з уладай успрымаецца як злачынства. Хочаш свабоды слова – значыць, ты вораг краіны і працуеш на гаспадароў з-за мяжы. Дысідэнты ўспрымаюцца грамадствам як тыя, хто не прымаюць рэжым і “нармальнае жыццё” ды перашкаджаюць сваёй краіне “ўздымацца з каленяў”. Так фарміруецца непераадольнае стаўленне да патэнцыйнай апазіцыі як да групы незадаволеных  і  не вартых дыялогу.

Праблему не вырашыць ні развіццём адукацыі, ні выхаваннем прадпрымальніцкіх навыкаў, ні прасоўваннем грамадзянскіх каштоўнасцяў: тыя, хто іх набывае, імкліва пакідаюць краіну, толькі павышаючы сярод пакінутых долю людзей, якія чакаюць міласці ад дзяржавы. У тых, хто просіць міласціну, няма і не можа існаваць падставы патрабаваць для сябе правоў вызначаць галасаваннем паводзіны тых, хто яе раздае.

За апошнія гады большасць беларусаў выйшла з соннага стану і зразумела, што “хлеб і відовішчы” – гэта не самае галоўнае для шчаслівага жыцця на сваёй зямлі.

Непазбежны працэс прасвятлення запушчаны, і для нас ён значна прасцей, чым, скажам, для тых жа расейцаў, якія ніяк не могуць развітацца з гераізацыяй А. Неўскага, І. Грознага, Пятра І, Мікалая ІІ, Сталіна, Пуціна…

Спрадвеку мы былі цывілізаваным еўрапейскім народам, і тыя рамкі, у якія нас загнала СССР і яе выдуманая гісторыя пра “малодшых братоў”, разбураюцца.

Для нас дэмакратыя вымяраецца адлегласцю, якую можа прайсці беларус без прад’яўлення пасведчання асобы, і колькасцю вызваленых  з-за кратаў сяброў.

Ідзем далей!

Штодзень

Мар’яна Ліс

Related posts

Бортнік: «Гэтыя выбары будуць самымі важнымі за ўвесь час існавання ЗША. На кон пастаўленая будучыня дэмакратыі»

“СТАЯЦЬ НЕЛЬГА СЯДЗЕЦЬ”

Тое, што хтосьці “сядзіць за палітыку”, з’яўляецца “часткай пейзажа”. Беларуска, якая была на радзіме да рэвалюцыі, падзялілася ўражаннямі